יום ראשון, 10 ביוני 2012

קווי דואר נע שלא הופעלו

מבוא
במחצית שנת 1997, כשנה וחצי לאחר תחילת יישום הסכמי אוסלו ב', פעלו בשטח הרשות הפלסטינית בגדה המערבית כמה עשרות בתי דואר שהיו ממוקמים בערים ובמקומות היישוב הגדולים. מנהלי הדואר ביקשו להרחיב את השירות גם למקומות יישוב קטנים יותר, ולהנהיג בכפרי הגדה המערבית שירות של דואר נע. 

על פי מודל זה, הפועל במדינת ישראל מאז תחילת שנות החמישים, יוצא רכב מאחד מבתי הדואר המרכזיים ופוקד במהלך היום מספר יישובים לאורך נתיב מתוכנן מראש. בכל יישוב חונה הרכב לפרק זמן קצר, ומשמש כסניף דואר מקומי המקבל ומוסר דברי דואר. במתכונת זו פעל דואר ישראל גם ברצועת עזה, שם הופעל קו "קטע עזה" עד יום 4 במאי 1994, מועד בו נסגר עם תחילת יישום הסכמי אוסלו א'.


קווי דואר נע בגדה המערבית
הרשות הפלסטינית תכננה להפעיל מבית הדואר של רמאללה שני קווים של דואר נע. חותמות מתאימות הוכנו עבור קווים אלו, שנקראו בשמות "דואר נע 1" ו-"דואר נע 2". לא ידוע מה היה צריך להיות מסלול נסיעתם ואילו יישובים היו קווים אלו צריכים לשרת.

על פי שיטת העבודה בה פעלתי, הוחזקו דרך קבע במשרדו של הממונה על דואר רמאללה עשרות מעטפות מבויילות, בצירוף בקשה לשלוח חלק מהן בכל פעם בה יופעל בית דואר חדש בגדה המערבית. הודות לכך, למרות שלא התפרסמה כל הודעה רשמית לקראת הפעלת השירות, נשלחו אלי מעטפות שהוחתמו בחותמות היום הראשון להפעלת השירות.  

ביום 28 ביוני 1997 נשלחו המעטפות עליהן הוטבעה חותמת "דואר נע 2". למחרת, ביום 29 ביוני 1997, נשלחו המעטפות עליהן הוטבעה חותמת "דואר נע 1".





המעטפות הוחתמו ונשלחו בבית הדואר ברמאללה, כפי שניתן ללמוד מתוויות הדואר הרשום שהודבקו על המעטפות.





אחרית דבר
בדיעבד התברר כי חותמת היום הראשון לפתיחת שירות הדואר הנע הייתה גם חותמת היום האחרון של השירות. למעשה השירות לא הופעל כלל, והמעטפות שנשלחו אלי מדואר רמאללה מהוות תיעוד בולאי יחיד לקיומן של חותמות הדואר הנע.







 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה